Louis Vuitton - Paris France
https://en.louisvuitton.com/eng-nl/homepage?dispatchCountry=FI&_gl=1%2a4uht7%2a_ga%2aMTIwNDI1ODk0LjE2Njc1OTgwOTI.%2a_ga_S6ED35NYJQ%2aMTY2NzY0Njc2My4zLjAuMTY2NzY0Njc2NC41OS4wLjA.
Louis Vuitton er et fransk motehus som ble etablert i 1854 i Paris og oppkalt etter Louis Vuitton (født 4. august 1821, død 27. februar 1892), en håndverker som spesialiserte seg i å lage robuste reiseeffekter.
Louis Vuitton ble startet på midten av 1800-tallet etter at Louis Vuitton, som ble foreldreløs i ung alder, reiste til Paris, da han var 16 år gammel, fra Anchay, en landsby i Alpene øst i Frankrike.[1] Han tok seg jobb for den kjente koffertmakeren Monsieur Maréchal, men sluttet i 1854 for å starte sin egen bedrift, Louis Vuitton Malletier.[1] Han revolusjonerte den tids kofferter ved å redesigne dem i ett lettere materiale, samtidig som de ble flate for å kunne stables i høyden.[2] Dette ble raskt kopiert og han utviklet, mellom 1854 og 1896, fem mønstre, bl.a. «Damier kanvas» i 1888, for å hindre piratkopiering.[2] Dette er et av de første eksemplene på denne type «branding». Louis Vuitton ble kjent med designeren Charles Frederick Worth, og klarte raskt å sikre seg hans kunder som kjøpere av sine kofferter.[3]
Populariten til Louis Vuitton vokste raskt, og snart kjøpte virksomheten et større fabrikklokale utenfor Paris. Louis Vuitton var et av de få merkene som klarte å holde produksjonen og salget gående under andre verdenskrig. Louis Vuitton hadde så en nedgangstid i salg og produksjon helt frem til 1980-tallet. Men i 1977 tok Henry Racamier over selskapet. Racamier var inngift i Vuitton-familien og hadde ingen erfaring med å drive et motemerke. Etter å ha studert markedet og sett at de fleste høyprofilerte merkene på den tiden tjente penger på «franchising», bestemte Racamier for å gå i helt motsatt retning. Han kuttet ut mellomledd og åpnet «Vuitton»-eide og -drevne butikker. Dette var en revolusjon innen luksusmarkedet, og Louis Vuitton fikk en profittmargin på over 40% Louis Vuitton ekspanderte med nye produkter, og nye butikker åpnet rundt omkring i verden. Dette var også året Louis Vuitton ble tatt til børsen og gjort til et allmennaksjeselskap. De hadde fått en interesse for den nye forretningsmannen Bernard Arnault, og ville prøve å involvere ham i konsernet. Arnault hadde kommet inn i motebransjen med fokus på å tjene penger. Han hadde allerede sikret seg rettighetene til flere store merker. Etter mange måneders uoverensstemmelser måtte Racamier trekke seg, og Bernard Arnault fikk nå kontroll over selskapet.
Bernard så potensialet i Louis Vuitton som merke, og satte i gang en avdeling til å jobbe med konfeksjon for damer. Han ville ekspandere bedriften i motebransjen og nå nye kundegrupper. Han ansatte nykommeren Marc Jacobs som kreativ direktør. Marc Jacobs hadde tidligere hatt en relativt oppsiktsvekkende «grunge»-kolleksjon for Perry Ellis.
Comments